andai kau sudi

Tuesday, July 12, 2011

LOSING MY TEMPER...

Assalamualaikum W.B.T........

   Tengok kat skrin, jam dah menunjukkan pukul 1.26 pagi. Just checking on my blog. Hard to sleep these days. Fikir itu, fikir ini. What? Ada post hilang? Oh! That one huh? Ya..Ya..Ya..Rasanya saya yang dah buang post tu. I never wanted to. But I think, if I want to keep a healthy heart, I better get rid of that post. Why? Because, I'm losing my temper over "tukang komen".

   Hmmmmm...I  think I've finally found a better place to start. But no one ever seems to understand. (lirik lagu neh) Tapi, inilah yang saya nak cakap. I don't think I need anyone to understand me. But then, people like to act as if they really know the real you. Brrrrr..I don't think they should kerana perangai seperti itu sangatlah tidak menyenangkan. Don't judge me, until you really know me. dan orang yang kenal saya itu, hanyalah orang2 yang dekat dengan saya. Contohnya family, sedara-mara. Friends? They don't know me well. Dan jangan pandai2 kata saya itu or ini, melainkan saya sendiri bagitahu anda, saya itu dan saya ini. Jangan main rasa je. Tanya. Kalau nak tahu, tanya dari orang tu sendiri. Baru kita tahu benda yang betul. It's indeed hard and frustrating when you wanna say something, you just can't say it because you takut sakitkan hati orang. And when you say it, people just can't get your points! Bila disuruh berhenti, masih tak berhenti juga. Lampu merah dah menyala, tapi pecut juga. Simple things like that.

   I miss home, I miss being 17, I miss my old friends, my cats and most of all, my beloved family. They are special. My parents, they just let me grow up. They give me the chance to be an independent daughter. Don't really get into my business unless they have to. Maksud saya, mak dan ayah tak pernah mencampuri segala urusan saya. Bila saya ada masalah, saya akan cuba  sedaya upaya settle sendiri dahulu. Bila dah tak boleh, then baru mak dan ayah akan tolong. Bukan maksud mak dan ayah tak pedulikan saya langsung. It's just that they let me do things they way I wanted it to be. Tapi, kalau caranya salah, barulah diperbetulkan. And that's how they teach me to be independent. They give me the chance to explore myself, explore my capability.

   Saya bukan jenis orang yang suka orang lain menyibuk dan mengambil tahu segala urusan saya. I'm just not that kind of a person. Saya memang tak pernah duduk luar sebelum ni. 17 years, I stayed at home. Very close to my family, my relatives. Tapi, saya tak pernah rasa rimas. Walaupun banyak orang di sisi, saya tak pernah rasa lemas. Sejak sampai sini, entahlah. I don't have thousands of friends. Tapi, rasa rimas giler.  Ada je yang nak menyibuk. Macam babysitter jaga baby. Always under pemantauan. Nak jalan mana-mana pun rasa susah. Seolah-olah ada yang sedang memerhati. Haaa....Teruk dah tu. Tahap fobia. Tak tahanlah. Why can't they just let me be? Saya tak kacau sesiapa, so I don't think they should disturb me too. Lainlah kalau perangai tu dah jadi hobi. Tak dapat nak buat apa la. Tapi, kalau dah macam tu, sila kacau orang lain yang suka diambil berat urusannya. Dan saya bukanlah orang itu.  

   And when I obviously say that you have to stop meddling in my business, I really mean it. Dan bila saya dah terang-terang guna bahasa Melayu dengan mengatakan, " tolong berhenti ambil tahu urusan saya. cukuplah sampai di situ." Saya betul-betul maksudkannya. Itu ayat contohla. Tak ada lagi cakap macam tu. Tapi, kalau pernah dengar saya cakap macam tu, maksud saya tu, betul-betul berhenti tau. Jangan pernah campur sikit pun after that. Kalau sampai saya dah cakap macam tu, it means that I don't want to have any connection with you, FOREVER. Not a little bit. Really sorry to say that, but that is me. Sama macam kita bila pandu kereta. Bila lampu merah, berhentilah. Betul-betul berhenti. Kadang-kadang, manusia ni susah nak faham. Bila kita suruh berhenti, masih degil juga. Itu yang jadi masalah tu. Bila saya suruh berhenti komen, berhentilah. Ke tak faham sebab saya guna bahasa kiasan? Sekarang ni, baca baik-baik. STOP! Haaaa....Simple dah tu. Satu patah perkataan sahaja. Satu suku kata. Empat huruf. Dan selalu nampak di mana-mana. Patutnya dah faham sekarang.

   Post macam ni, saya sangat tidak suka. But then, I really think that I should not keep this in my mind anymore. Semak otak. Adakah saya sedang berubah ataupun sudah berubah? Nope. I'm not changing. It's just that, this is the process of growing up. 19 years old pasti tidak akan sama dengan 17 years old. Kalau dulu, saya tak kisah sangat orang nak menyibuk. Tapi sekarang, saya lebih suka independent. Normal, kot. Sebab saya tengok orang lain pun macam tu. When they grow up, ada perubahan fasa dalam kehidupan, ada satu tahap ni di mana kita dikatakan akan memberontak. Semua nak buat ikut kehendak je. But then, bukan memberontak untuk buat perkara yang terlarang. Just wanna be yourself. (perangai2 yang tak baik, jauh2kanlah)  Just wanna be independent.

   Glad that I'm here. Walaupun rimas. Bukan rimas dengan peraturan. Tidak sama sekali. In fact, I like the rules. They humanize me. Huh! "HUMANIZE"? Ada ke perkataan tu? Dalam erti kata lain, peraturan memanusiakan saya. Saya cuma rimas dengan sikap sesetengah manusia di sini je. Bukan pula nak kata saya benci. Kalaupun saya cakap saya benci, tak adanya betul tu. Saya pun tak pandai nak cakap benci tu, macam mana rasanya. Adakah rasa seperti kita nak belasah orang tu? Atau nak bagi dia penampar 5-6 kali?  Suka tu, macam mana pula rasanya. Tu semua rasa2 yang saya tak tahu nak tafsirkan macam mana. Saya cuma tahu satu je, bila saya kata BERHENTI, berhentilah maksudnya tu. Bila saya kata CUKUP, cukuplah maksudnya tu.

   Sangat serupa dengan ayah. Bila ayah kata buat, he really means it. Dan bila ayah kata jangan, he really means it too. Bila anak-anaknya degil, beliau memang akan bagi pengajaran baik punya. ( i wish i could do the same to orang2 yang tak faham bahasa ni. pengajaran baik punya. hahah. takdalah. saya bergurau. nak cakap pun tak berani. ada hati lak nak kasi pengajaran. =.=' ) Pengajaran seumur hidup takkan lupa. But then, itulah yang memanusiakan anak-anak ayah. Dari kecil lagi macam tu. Kalau pergi rumah orang la, tangan tu gatal2 nak kacau itu ini, pegang itu ini, on the spot akan kena. Sebab tu, bila dah umur 4-5 tahun, tahu dah macam mana nak duduk diam je. Semua takut dengan ayah. Heheh. He taught us ethics. Bukan secara direct lah.

   Well, taip punya taip, dah pukul 3 pagi. I really like writing. Bila dah tak berani bercakap, menulislah salah satu cara menyuarakan pendapat. Saya tak suka kekerasan, pergaduhan, sakit hati. Tapi, bila orang dah tak faham-faham, memang saya sakit hati la jugak. Saya pun manusia. I guess, I should stop hoping that people would understand me, because they will never do. Live with the fact that only my family and CLOSEST friends would understand me.

" Dulu kan, saya ingat Dayang ni sombong. Tapi, lainlah. Lain daripada tanggapan saya."

   Itu kata-kata seorang teman. Dah lama kenal, tapi jarang berkomunikasi. See what I mean? Kita takkan kenal melainkan kita duduk satu meja, makan sekali, tidur sekali, tinggal sekali dengan orang tu. Jangan cakap kita kenallah kalau cuma sebulan dua. Jangan suka membuat tanggapan. Instead, tanyalah pada orang tu sendiri. Jangan tanya pada kawan2 dia. Kerana belum tentu apa yang disampaikan tu betul. Apa yang kita tengok, tak sama dengan apa yang kita rasa. Take time to judge people.

   Ok. Sampai di sini sahaja la setakat ni. Dah nak pagi pun. I really hope that this is the last time I'm losing my temper towards someone. Dan tolonglah faham. BERHENTI. LEBIH-LEBIH LAGI BILA TRAFFIC LIGHT DAH TUKAR WARNA MERAH. JANGAN LANGGAR LAMPU MERAH. ACCIDENT KANG.

   Saya tak berniat sakitkan hati siapa2. Saya cuma harap anda semua faham. Tak usahlah saya nak ulang-ulang. Tak best lah kalau post2 saya asyik nak tulis benda2 macam ni je. Macam orang jahat pulak rasanya. Orang pun akan pandang serong bila tulis macam ni. Maafkan saya jika ada salah cakap. Saya cuma nak anda faham. Saya tak suka orang campuri urusan saya. Let me be me lah. Okey? Smile! Peace no war! Klik! Dah tangkap gambar!   Wassalam......   ^_^

P/S : Anda rasa post ini untuk anda? Well, jangan main rasa! Tanya! Tapi yang pastinya, bukan untuk my friends in fb la. But then again, we are all friends. Tak mo gadoh2. Tak bez.   ^_^



No comments: