andai kau sudi

Monday, December 19, 2011

Kisah Makhluk Allah Yang Bergelar Haiwan...

Assalamualaikum W.B.T.....

   Apa khabar semua? Sihat? Alhamdulillah..  Ada rezeki lagi berjumpa hari ni.. Hari ni kan, saya nak macam2 pasal binatang. Firstly, maybe agak terlambat,  sebuah cerita sedih tentang kucing bernama 'Hero'. Saya yakin anda semua pernah membaca atau melihat video klip tentang HERO ini di facebook atau blog or terbaca di mana2 (Mastika, contohnya) dan kalau tak silap hari tu, ada keluar kat TV pasal HERO and PAPA HERO.



   So, as you can see, yang berwarna oren putih itulah Hero. Hero adalah mangsa kekejaman manusia yang tiada sifat kemanusian dalam dirinya. Kisah ini berlaku pada Mei 2005, di mana kedua-dua kaki hadapanya telah dipotong oleh 'seekor..eh! eh! eh! seorang yee.. manusia yang tidak berperikemanusiaan hanya kerana mencuri seekor ikan di sebuah restoran. (betul atau tidak,, wallahualam...tapi inilah cerita yang dikumpul dari pelbagai sumber).

   Kerana kasihankan Hero, seorang lelaki yang mengelarkan dirinya 'Papa Hero' mengambil kucing ini untuk dibawa ke rumah. Hanya berbekalkan minyak gamat sahaja ketika itu untuk menyapu pada lukanya yang parah. Syukur kepada Allah S.W.T., sebulan selepas kekejaman itu, lukanya semakin sembuh.

   Dan sekarang Hero sudah berjaya mengharungi hidupnya yang penuh dengan cabaran dan dugaan.  Hero is indeed a strong cat, kan? Respect Papa Hero! Hero sekarang sudah mempunyai anak-anak yang comel. Ini adalah gambar anak-anak Hero.
   So, inilah kisah Hero.. Sedih kan? Respon admin terhadap perkara ni? Well, nak sumpah2 orang tu pun takda hasil jugak kan? Just hope that orang yang buat kekejaman ni akan sedar akan kesilapannya. Kalau potong tangan dan kakilah cara menghukum kucing yang suka mencuri, rasanya, dah lama kucing2 kat rumah den ni tak bertangan tak berkaki. But then, I don't think I should do that. Nak tau kenapa? Well, kucing curi ikan, itu silap saya la kan? Tak simpan ikan tu baik2. Cuai. Betul tak? Just let it go lah... Maksudnya tu, memang dah rezeki kucing tu la. Dia pun nak cari makan. Takkan nak suruh dia kerja dan cari duit, then beli ikan tu. Itulah beza kita dengan haiwan. Binatang tak dikurniakan akal macam manusia. Sebab tu hidup mereka bukan macam kita.. Makanya, gunakanlah akal tu dengan baik. ^_^

    Apa2pun, ambillah pengajaran dari kisah ni teman2. Maksud saya di sini ialah, walaupun kita ditimpa musibah, janganlah kita mudah berputus asa. Tengok macam Hero nih. Masih berjuang untuk hidup and dah ada anak pun. Thanks to Allah kerana hantarkan orang yang baik macam Papa Hero. Dan ucapan untuk Hero, GOOD LUCK! Dunia ini penuh dengan kekejaman dan sesuatu yang tidak pasti. Tapi apa yang pasti, Allah S.W.T. sentiasa ada di sisi kita tak kira tempat tak kira masa. Yakinlah! Di saat susah dan senang, jangan lupa pada Allah kerana Dia tak pernah lupa pada kita. Dan...masih ada lagi orang baik dan orang yang bersedia membantu kita tak kira di mana pun kita berada. Itupun, dengan izin Allah juga. Jadi, jangan menyerah dan berusahalah! Berdoa dan..... the rest? Biar Allah S.W.T. yang tentukan....

SUMBER : http://pangkahbulat.blogspot.com/2010/12/kucing-bernama-hero.html

   Oh ya! Alang2 dah cerita pasal binatang, there's something I wanna share with you all. Tadi saya tengok some kind of show dekat TV. Pasal cold-blooded animal. Dan... binatang yang bertuah hari ini adalah...... Crocodiles! (bukan selipar crocs tu yee..) Dan bukan juga buaya darat.. Buaya air ni..Ni ghope dye...Haaaa..


   Buaya ni ada macam2 jenis. Tapi hari ni, kita story mory pasal crocodiles spesies Caiman. Tengok gambar atas tu. Itulah selebriti kita hari ini. Heheh. Like any other crocs, Caiman juga bertelur. It takes almost 3 months for the eggs to hatch. Dan apa yang menarik perhatian saya adalah, anak2 buaya ni sudah berkomunikasi dengan ibunya sejak dari dalam telur lagi. Walaupun belum menetas, anak2nya boleh hasilkan bunyi dari dalam telur tu. Macam babies in mother's womb. Tendang2 perut and sometimes, kita boleh lihat perut ibu kita gerak2. (Although I don't remember seeing it. Sebab saya pun kecik lagi time tu. Huhu.)

   Back to the Caiman. Setelah menetas, anak2 Caiman akan hasilkan bunyi halus dan ibu Caiman akan segera menuju ke arah sarangnya. Sarangnya kira macam busut la. Tertutup di luar, tapi ada ruang di dalam. Dan di situlah telur2nya disimpan hingga menetas. Bunyi anak2 Caiman ni, walaupun halus, ibunya boleh dengar dari jauh lagi tau! Dan inilah salah satu cara crocodiles berkomunikasi. Dan lagi pasal komunikasi, belakang buaya tu, kalau perasan, ada macam sisik yang keras2 tu. Macam duri2. Bahagian tu akan vibrate kalau buaya tu keluarkan bunyi. Dan getaran tu, cukup kuat sampai air pun boleh berkocak. Hebat tak? Well, itulah makhluk ciptaan Allah S.W.T...

   Back to Caiman tadi. Ibu Caiman akan segera mengorek semula sarangnya untuk memastikan anak2nya boleh keluar dengan mudah dari situ. Tapi, bukan semua anak2 Caiman akan tunggu mak dia untuk ambil dia. He or she will start it's on journey to their new world, but they will constantly produce the sound. So sebab itu, mudah untuk ibu Caiman track di mana anak2 dia.

   Walaupun begitu, not all of the eggs get to hatch. Ada yang tak menetas. Tapi makhluk Allah ni takkan tinggalkan telur tu macam tu je. Ia akan ambil telur tu, letak dalam mulutnya dan bawa ke dalam air. Selembutnya, ibu Caiman akan gigit2 dan pecah2kan telur tu, supaya anaknya boleh menetas. So sweet, isn't it? (Jangan tertelan sudaa..Huhu...) Tengoklah kawan2. Usaha jugak bantu anak2 dia keluar dari cangkerang. Kalau ibu Caiman tak tolong, telur tu mungkin takkan menetas langsung tau! Walaupun ada yang bernyawa dalam telur tu. Itulah kata orang dalam TV tu.. Heheh.. Sangat2 touching!

   Mengikut kajian, gigi rahang Caiman ni adalah tergolong dalam salah satu gigi rahang or dia punya cengkaman mulut tu adalah antara yang terkuat dalam geng2 buaya ni. Tapi, apa yang amazing ialah, ibu Caiman akan gunakan force yang paling minimum ketika membawa anaknya di dalam mulut. Supaya anak2nya tak cedera. Time ibu Caiman nak masukkan anaknya dalam mulut tu, memang nampak macam ganas tau, tapi tak cedera pun anak dia. Kalau time makan, kemain ganas lagi. Seram den. Tapi, inilah istimewanya makhluk Allah ni... That bond between mom and their children. Segarang dan seganas apapun seorang wanita itu, dengan anak2, dia akan menjadi lembut.. Ye tak? Heheh.

   Setelah semua telur menetas, ibu Caiman akan bawa anak2nya ke dalam kolam kecil yang ia pilih sendiri. Tempat ibu Caiman membesarkan anak2nya yang masih very2 fragile. It's called their 'nursery pond'. Tapi, tugasnya belum selesai setakat itu. Ibu Caiman akan guard anak2nya dari ancaman buat tempoh beberapa bulan lagi setelah itu.

   Dan kisah tumbesaran anak2 Caiman ni akan berterusan di kolam yang lebih besar, a.k.a. tempat buaya2 semua tinggal. Big and small. Tapi, tempat ni jauh tau! Jauh dari tempat mereka menetas. So, ibu Caiman akan guide anak2nya sepanjang perjalanan menuju ke sungai. Semua ikut je. Tapi tak dok dalam mulut maknye. Dan yang paling remarkable adalah... bukan semua anak2 Caiman tadi adalah anak2nya sendiri. On the way, mungkin akan ada anak2 ibu Caiman yang lain yang tersesat. Sungguhpun begitu, ibu Caiman tak pilih anaknya. Ia akan tetap bawa semua anak2 buaya yang mengikutnya ke sungai dan melindungi mereka macam lindungi anak2nya sendiri. Semua! Walaupun itu anak Caiman lain. Andai ada yang terpesong dari landasan, ibu Caiman tetap akan tunggu sehingga anak2nya sempat mengekorinya... SubhanAllah!!

   Well, itulah cerita pasal dua animals yang totally berbeza. Kucing, yang manja, yang hidup di sekeliling kita. Dan seekor lagi, buaya, yang kita kenali sebagai binatang yang ganas dan buas. But in real life, kalau kita betul2 selami kehidupan mereka2 ni semua, kita pasti akan ubah fikiran. But frankly speaking, I don't really like crocodiles. Tapi, saya tak lah benci... Apa yang kita boleh dapat dari kisah Caiman ni tadi? Well, ibu Caiman tak pilih anak. Begitulah sepatutnya kita juga. Jaga dan lindungilah sesama kita, tak kira miskin kaya, saudara ataupun tidak, kerana kita seagama. Zaman sekarang ni, budaya pilih2 bulu ni.. Adoi... Tak dapat nak cakap. Tapi kan, sebaiknya, jangan jadikan amalan ea..

   Allah dah tunjukkan bukti2 kekuasaan-Nya pada kita dalam macam2 bentuk. Langit, laut, awan, binatang, even darah yang mengalir dalam badan kita ni. Semua tu bukti kekuasaan Allah S.W.T..... Takda alasan untuk kita butakan mata dan refuse untuk percaya. Bukalah mata. Lihatlah di sekeliling kita ni. Ada macam2 yang kita boleh ambil buat pengajaran. Even semut yang berjalan in line tu pun ada kisah disebaliknya. I often stumble upon this group of ants. Semut2 halus ni. Interestingly, mereka ni punya sense of cooperation yang tinggi tau. Saya selalu distract line tu. Kalau time tu tengah makan bread ke, saya akan koyakkan sikit, letak dalam line dia orang. Tau apa dia orang buat? Dia orang akan sama2 angkat halangan tu dan bawa sama2. Tak sikit pun roti tu ganggu perjalanan dia orang. They'll get in line walau apapun. Dan yang touchingnya ialah, kalau ada geng2 dia orang yang mati, dia orang takkan tinggalkan je. Dia orang angkat jugak. Bawak sekali dengan dia orang. Lepas tu buat apa? Wallahualam..


   Sebab itu saya suka observe makhluk2 yang halus ni. Angkut2 yang bawa larva dia... Terbang ulang-alik. Punya lama! (nak observe punya pasal, sanggup tunggu dia datang dari mana tah.. hahah) Lepas angkut sekor, sekor lagi... Ibu ayam yang lindungi anak2 dia (in which I once kena kejar by one because I try to get near.. Dengan harapan dapatla pegang anak ayam.. Sekali... Kena kejar... Ganas owww.. Seram! Ketak2.. Kata mak ayam. Haha) Dan angsa2 atok yang sangat friendly.. Suka datang dekat orang. Tapi saya takuttt!! Dulu ada dua ekor. Sekarang takda dah. Macam2 kan?

   Hmmmm.... Rajin2lah tengok sekeliling kita. Banyak rahsia alam yang kita boleh teroka. Kadang2, kejadian2 alam macam ni lah yang buka hati kita. Sedarkan kita tentang kekuasaan Allah. Walaupun mungkin nampak kecil dan simple pada kita, tapi kompleks sebenarnya. Pesan saya, kita ada akal, gunakan dengan baik. Jangan suka2 seksa binatang. Macam kisah Hero tadi. Tak luak rezeki kita kalau kucing ambil ikan sekor. Allah dah aturkan awal2 lagi. Andai memang dah kita punya, macam mana pun tetap kita punya. Ingat ya semua. Dan.... Jangan kotorkan alam sekitar! Kasian dong nelayan2 di laut. Nggak bisa dapat ikannya jika laut sudah tercemar. Tau tak betapa frustratednye keluar ke laut berjam-jam tapi tak ada ikan? Mesti sedih kan? Hargailah nelayan2 kita. Kalau kita rosakkan laut, dia orang keluar ke laut, ikan tak dapat, nak makan pun susah tau. Kita ni, senang2 aje. Pegi pasar, dah nampak ikan. Cuba bayangkan, kalau suatu hari, pergi pasar, tapi takda ikan? Hah! Semua dah mati sebab laut dah tercemar. Masa tu, nak buat apa? Allah kasi laut. Laut beri kita kehidupan. It's time for us to give it back. Jaga alam, jaga apa yang Allah bagi pada kita. InsyaAllah...tak sia2 apa yang kita buat tu. Nak2 lagi time cuti ni... Berkebun ke.. Berbudi pada tanah..  Heheh.. Dah2!! Melarat2 pulak.. Lastly,, semoga dapat manfaat dari coretan hari ini.. Lain waktu kita jumpa lagi.. Say Cheeseeee...Eeee... Nampak gigi!! Haha... Klik3.. Takda gambar!!! Filem dah abis.. Nanti beli eh! Selamat bercuti.. Wassalam..