andai kau sudi

Wednesday, December 21, 2011

Mahu, Tapi Bukan Betul-Betul Mahu

Assalamualaikum W.B.T…..

   Wait…wait…wait!!!  Jangan tengok tajuk tu!  Jangan mula sendiri dahulu!  Get back on the track… and Hello semua!  Saya di sini sihat sejahtera .  Anda bagaimana?  Pastinya sihat juga kan? Alhamdulillah… Tapi, kalau tak sihat, jangan paksa diri bangun dan buat kerja-kerja berat tau!  Makan ubat dan kemudian berehat dan berdoalah agar diberikan kesembuhan… InsyaAllah…

   Dah kosongkan  fikiran? Okeh! Let’s get back on the topic. MAHU TAPI TAK BETUL-BETUL MAHU. Pasal cinta? Oh tidak. Bukan pasal cinta. Tapi pasal hidup dan pilihan dalam menentukan apa yang anda mahu buat dan apa yang anda betul-betul mahu buat.

   Dalam hidup ni, pasti semua orang ada dilemma kan? But mostly, kerana what you want to do VS what you do not want to do. Yep. Solusi? Banyak yang akan ikut kati hati and that’s where you choose to do what you want to do. Takda masalah. Selagi ia baik dan bermanfaat. Tapi, bukan semua yang kita nak buat, kita dapat buat. Mungkin apa yang kita nak buat tu baik dan bermanfaat, tapi maybe there’s something better than that and you can’t afford to lose it. Dan akhirnya, you end up doing something you do not want to do. But it’s okay. Perasaan suka tu boleh dipupuk. Lambat laun akan menjadi suka juga, especially when you see something special in it. Percayalah!



   Tapi, macam mana kalau anda berhadapan dengan situasi what you want to do VS what you really want to do? Yup. Itu pasti sangat sukar kerana dua-dua pun anda mahu. Dan, there’s a big difference between both. If you want to do something, you will just do it. But, if you really want to do something,you will put your all into it. Bersungguh-sungguh. Saya tak payah cari contoh yang payah-payahlah ek. Bila saya dengar orang sebut pasal apa yang kita nak buat dan apa yang kita betul-betul nak buat, saya mula terfikir. Pasal apa? Pasal diri sendiri.

   Being a teacher (one day, InsyaAllah). It’s what I want to do. Ini sekarang. Dulu, bila cikgu tanya , Nisa besar nanti nak jadi apa? Saya pun akan cakap saya nak jadi lawyer dan jawapan ni tak pernah berubah. Sekarang? Maybe dah ada something else in mind. Alhamdulillah… Lepas SPM, dapat LAW and at the same time dapat maktab and at the same time jugak dapat nursing. Ada 3, dan pilihan di sini jelas dan nyata kan? Of course, whether you want it or not, sama ada anda pilih atau tidak, maktab lah jawapannya. Menyesal? Sudah tentu tidak. Tidak sama sekali. Once I entered the IPG gate, I realized that this has been written. Allah yang hantar saya ke sini. And for that, I try to be grateful for what I have now. Dan saya harap anda semua juga begitu. Kadang-kadang tak pernah terlintas di fikiran kita pun kan? Tapi, bersyukurlah. Kerana jika Allah sudah aturkan, pasti tidak akan sia-sia. Bukan untuk suka-suka. Apalagi untuk menyusahkan kita. Pasti sekali untuk kebaikan kita, di masa hadapan, dunia dan akhirat.

   Itu apa yang saya nak buat. But there’s something I REALLY want to do. Dari dulu, kini, dan I don’t think it’s gonna change kerana semakin hari, ia dirasakan seperti semakin kuat dan semakin sebati dalam diri. Nak tau apa? Jangan gelak dan sila tahan jika nak gelak sekalipun. SAYA NAK MANDIKAN PANDA! Hahah.  And not just that! Macam-macam lagi.

   Saya nak masuk hutan, tengok orang utan, rawat dia orang kalau sakit, kaji pasal ular, tolong kucing yang tersepit, susukan anak harimau, ajar burung kakak tua bercakap, menyelam tengok ikan, obor-obor, dolphins dan macam-macam lagi! Banyaklah! Tak habis kalau nak disebut. Nak masuk hutan dan jumpa apa saja yang boleh jumpa kat dalam tu. But, be careful with snakes! Bukan semua berbisa and saya yakin anda semua pasti tahu juga. How to differentiate? Dari apa yang saya tengok (dalam national geographic kalau tak silap) yang berbisa tu biasanya berkepala leper dan sisiknya keras dan kering. Macam rattle snake yang boleh jumpa kat padang pasir tu. Dan yang tak berbisa, mostly, yang berkepala bujur, agak biasa dan bersisik licin. Macam ular sawa. Ingat ya! And be careful! Tapi ini MOSTLY aje lah. Bukan semua. Tapi bukan pulak saya nak suruh anda semua main dengan ular. Haha. Just for info sahaja.

   Ok. Back to panda and baby tigers. My mom  once said, “ You don’t really want to do that, I know. You are just influenced by what you watch from the TV.” Gitulah kata beliau. Tapi kan.. saya tak rasa macam tu. Bulan-bulan dok maktab, tak tengok TV pun and still, saya masih mahu buat benda-benda tu. Bukan kerana terpengaruh semata-mata. You know what, bila saya masuk hutan and be with the nature, I can feel that, it’s where I belong. Along with the animals. Hahaha. Macam tipu neh. Tapi ini betul. Bukan tipu dan saya tak bergurau ni. Kalau nak describe perasaan dan cinta saya terhadap perkara ni, come and see me eye to eye, and you’ll know what I mean. Dengan ayat dan madah sekalipun, tak cukup untuk describe neh.


   But then, harus diingat, apapun yang kita nak buat, apapun kerjaya yang kita pilih, sebagai seorang muslim, ada larangan-larangan dalam agama yang kita wajib patuhi. Namun begitu, jangan lihat larangan2 tersebut sebagai penghalang bagi kita untuk terus kejar cita2 kita. Tapi, lihatlah ia sebagai peraturan yang bersifat melindungi kita daripada perkara2 yang tak sepatutnya. Siapa cakap bila jadi animal activist tak boleh menutup aurat dengan sempurna? Siapa cakap bila jadi cikgu kena dedah sana sini? Siapa cakap bila masuk hutan hanya boleh pakai yang nipis2 aje? Bukan anda? Mungkin juga. Tapi ada. Dan mereka in adalah tergolong dalam orang2 yang berfikiran sempit. Bukan pula maksud saya jumud, lesu, extreme atau apa2 juga yang mungkin sedang bermain di fikiran sesiapa juga yang sedang membaca kenyataan ini sekarang. Tak berniat pun. Malah, saya sangat hormat akan wanita2 Islam di luar sana yang berani berpegang teguh pada tuntutan agama meskipun orang anggap macam2. Saya malah bersyukur kerana dalam dunia akhir zaman ni, masih ada lagi wanita2 kita yang boleh dijadikan sumber inspirasi untuk kita terus menuju ke arah kebaikan. InsyaAllah. Dan ini juga tidak bermaksud saya ni open-minded sangat sampai semua perkara tak peduli.


   Cuma bagi saya, kalau kita nak maju, walau macam mana pun, kita kena cari jalan juga, cari alternative juga. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Kalau kita pilih nak dedah2, macam2 alasan kita boleh cipta. Tak terjawab dan tak terlawan. Tapi, bila kita pilih nak bekerja dan buat sesuatu mengikut landasan agama, macam manapun, kita tetap akan jumpa jalan macam mana nak terus teguh pada pegangan agama kita walau apapun kita buat. Pilihan di tangan kita. Bila cakap macam ni, bukan pulak nak tunjuk macam saya ni baik sangat, kerek ke, apa ke. Tapi, sebagai manusia biasa, kita semua pasti ingin jadi yang terbaik dan sentiasa memperbaiki diri, kan? Dengan niat baik kita, InsyaAllah, jalan tu, Allah S.W.T. akan buka dan tunjukkan pada kita. Yakinlah! ^_^



    Itulah ceritanya. Pasal cita-cita, harapan dan pilihan yang perlu dilakukan. Untuk masa depan dan untuk kebaikan. But for now, I’m gonna go with TEACHER. Hahah. About being with the animals tu, InsyaAllah akan di’pursue suatu hari nanti. Mungkin bukan really being with all of them, getting into real nature, real seas and real forests, but still, I believe that there’s something I can do about it. And that starts with feeding my own cats here.


    Joe nih, orang makan cokelat dia pun nak, orang makan kacang dia pun nak, semua dia nak. Asal tengok orang makan aje, adalah muka dia. Haih! Dan anda semua juga. Andai kata belum rezeki kita nak capai apa yang kita betul-betul nak buat sekarang, mungkin di  masa hadapan boleh. Siapa tahu? Mulalah sedikit demi sedikit. Kalau tak boleh buat semua dan sebiji macam yang diharapkan, at least there’s something yang kita boleh buat. Sikit pun takpa. Slow-slow kata orang. Jangan menyerah tau! Kerana kejayaan itu datang dari usaha kita, meskipun kita bermula dengan hanya usaha sebesar zarah sahaja. And a word of wisdom, saving one animal won't change the world, but it will change the world for that one animal atau simple nya, membantu dan menyelamatkan seekor binatang tidak akan mengubah dunia ini, tetapi hidup binatang itu sendiri pasti akan berubah. ^_^


   Dan hendaklah diingat, apa sahaja yang kita buat, pastikan ia bukan benda yang buruk dan yang dilarang agama. Bila saya cakap jangan menyerah tadi, saya bukan galakkan kalau anda ada terfikir nak buat benda tak baik. Tak sekali-sekali! Dua kali pun tak! Yang saya maksudkan di sini adalah yang baik-baik. Yang bantu diri, bantu family, bantu orang lain, martabatkan agama Islam, juga tak lupa, makhluk2 Allah yang juga berkongsi satu bumi dengan kita. 


   Dan sekali lagi pesanan penaja, jangan tinggal solat, sibuk sekalipun, tingkatkan amal, sayangi diri, jaga family, jangan buang sampah merata, jangan seksa binatang, apa juga yang kita buat, berusahalah sehabis baik dan berdoalah pada Allah Yang Maha Mendengar. Selebihnya? Berserahlah. Yakinlah pada apa yang Allah S.W.T. dah aturkan untuk kita. Apa yang kita dapat, bersyukur, kerana mungkin kita fikir kita takkan senyum pun bila buat benda yang kita tak mahu, tapi ingatlah kawan2, dekat luar sana, ada saudara2 kita yang tak dapat nak senyum pun, dan mungkin dah lupa macam mana nak senyum kerana diseksa seharian, di tanah berdarah, Palestin.  Doakan mereka semua ya. Jangan lupa tu. Oklah.  Lain waktu jumpa lagi. Dah agak lewat nih. Wassalam…(Jangan lupa senyum..  ^_^)