andai kau sudi

Friday, June 3, 2011

Mari Jadi Seperti Lebah

Assalamualaikum W.B.T......

   Makhluk Allah sekalian alam semesta.....Jauh ke rantau orang hamba berkelana....Jauh sudah kaki ini melangkah...Jauh ke tengah malam mata ini dipaksa lelap tapi tidak mahu juga....Apa lagi yang ada di kotak fikiran sehingga sukar sekali mata ini dipujuk untuk kembali kepada fitrahnya yang perlukan rehat setelah seharian berbakti kepada jasad. Jari-jemari ini masih tidak mahukan rehat juga walaupun sudah puas ku gunakan sepanjang hari ini. Ada-ada saja yang mahu dikongsikan bersama kalian semua. Meskipun tidak tahu mahu bercerita kisah yang seperti apa.

   Hari ini...Ya..Hari ini..Hari ini penat sekali. Pertama kali merasa bekerja. Jika sudah tidak pulang, di koperasi maktablah tempat terbaik untuk mencari pengalaman. Teruja ada. Pahit ada. Manis pun ada. Dalam keadaan jasad yang sedang menebus dosa-dosa yang lalu, dengan mata kuyu serta badan yang terasa lemah sekali, tidak terasa kesakitannya apabila bersama menimba ilmu berharga bersama teman tercinta di bawah bimbingan pensyarah terhormat.

   Betul kata mak.. "Jangan dipandang rendah makhluk yang kecil." Lebah oh lebah. Sekali sengatanmu sudah cukup membuatkan aku terasa lemah. Sama seperti ibu juga. Dulu, jika disengat lebah, ibu pasti demam 3-4 hari. Begitu juga rasaku ketika ini. Sengatannya tidaklah sakit. Tapi, racunnya. Kesan racunnya yang membuatkan kita menjadi lemah.

  Segala yang berlaku tidak membuatkan aku benci kepada makluk kecil ini. Sebaliknya, bertambah kagumku pada makhluk kecil ciptaan Allah ini. Setelah melepaskan sengatnya, matilah ia.Sama seperti pengorbanannya demi menjaga sarang daripada ancaman luar. Rela berkorban nyawa demi mempertahankan tempat berlindungnya. Jauh sekali seperti kita yang sering saja mengelak daripada melakukan pengorbanan.

   Tidak seperti lebah. Terbangnya jauh. Tidak pernah mengadu penat. Terbang jauh mencari madu. Sesuatu yang baik untuknya. Dan kemudian, mengeluarkan yang baik pula untuk kita semua. Sering kita terlupa pada makluk istimewa ini. Hanya manis madu saja yang tampak indah. Tapi, pengorbanan serta penat lelah sang lebah yang membawa madu tidak pernah pula kita ketahui.

   Mari jadi seperti lebah. Perginya ke tempat yang baik. Mencari yang baik. Dan kemudian menghasilkan yang baik pula. Jangan jadi seperti lalat. Perginya ketempat yang kotor. Mencari yang kotor. Mengeluarkan yang kotor pula.

Ceriakan dunia denga senyuman semanis madu.................Chumilllllllll honey beeeeeeeee neeeeeee......Smile

^___________^

Wassalam.....


No comments: