andai kau sudi

Monday, November 14, 2011

Akhir Saat Ini....

Assalamualaikum W.B.T…..
   Selamat petang semua! Bagaimanakah kesihatan anda semua hari ini? Baik? Alhamdulillah…Syukur kepada Allah yang masih mengurniakan kesihatan kepada kita. Dan oleh sebab itu, kita masih dipertemukan hari ini.
   Semester 3 has come to an end. Sudah hampir berakhir. Tinggal beberapa hari sahaja lagi, kembalilah saya ke tanah air tercinta, Sarawak, The Land of the Hornbills. Wahhhh… Lama tak sebut penuh nama Sarawak tu. Speaking about the hornbills, pernah nampak tak seumur hidup anda? Burung Kenyalang? Saya pernah nampak. Tapi dah lama la. In front of my eyes. Time tu  dekat rumah nenek. Burung  ni, dengan paruhnya yang agak panjang berwarna kuning, terbang then singgah dekat tangga rumah nenek. Then, my grandma fed it dengan buah pisang kalau tak silap. Ke,, buah betik…Something la. Yang penting buah. And I was not mistaken. Walaupun masa tu saya masih sangat muda, saya yakin bahawa burung yang saya nampak time tu adalah burung kenyalang.  Tapi sekarang, dah susah nak nampak burung ni. I was just lucky, I guess. Let me show you the picture of it. Walaupun maybe semua dah tau macam mana rupanya...


   SubhanAllah! Cantik kan? Unik sekali...Well, itulah makhluk ciptaan Allah. Setiap satunya mempunyai ciri-ciri istimewa yng tersendiri. Oklah. Cukup pasal burung kenyalang. Let's move on to plan time cuti. Well, it's been quite some time now, since my last visit to my former secondary school, SMK MERADONG. Lama dah tak pergi sana. Time balik cuti raya hari tu pun tak sempat nak jenguk-jenguk cikgu-cikgu semua. So, I'm planning on paying a visit to that school this holiday. Rasanya buka lagi kot. Balik Sarawak Sabtu ni, so, harap sempat lagi sebelum budak2 semua habis SPM. And that budak2 includes my brother. Abg Zulfikar bin Abg Mohammad. Wonder how he's doing. Entah cukup belajar ke tak (tak cukup nasibla....hahahha) Lagipun, sijil SPM hari tu pun tak ambil lagi neh. Dapat jugak curi-curi peluang jumpa cikgu-cikgu semua (walaupun sedikit segan sebenarnya..heheh).

   And cerita pasal hari ni. Paper hari ni adalah English Studies. Secara mudahnya, literature lah. And seriously, segala yang diulangkaji tak keluar pun. Allah! Memang terkejut la jugak. Yelaa.. 3 sem study segala macam poem and short stories, but turned out that not even one keluar. But then, apa boleh buat? Like it or not, jawablah jugak. Time tu memang dah berserah jelah. Berserah pada Allah dan berserah pada kreativiti memasak dan menggoreng jawapan yang ada dalam kepala otak ni. Sedap tak sedap, wallahualam. Pada waktu-waktu seperti itulah saya teringat something. Expect the unexpected! Ya! Kita sebenarnya tak boleh terlalu berharap dengan apa yang kita study. Sebab belum tentu akan keluar exam. So, be prepared and be ready for the unexpected.

   Right now, I am actually thinking about rumah je. I've told my mom that InsyaAllah, hari Sabtu ni baliklah. I can imagine the room being empty without me and my younger sister. She's no longer at home. She's here with me, in Klang. To be specific, studying in a college. Untunglaaaa...Of course she gets it when she wants it and I don't even get mine, which WAS actually going to UiTM for the course I've applied, LAW. But then, I'm glad that my dad and my mom sent me here. And I believe that Allah has choosen me to be here. Segala-galanya sudah tertulis. Sekiranya tak sampai ke IPG KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM, mungkin saya bukan siapa saya sekarang. Ye tak? Yes, indeed! 

    Dan lagi, saya dipilih untuk berada di sini. Jauh daripada keluarga tercinta. And this is actually very2 new to me. Sebab tak pernah duduk luar sebelum ni. But then, setelah 3 sem berdikari, hidup membawa diri di tempat orang, I actually feel that I'm doing quite well here. Tak adalah teruk sangat pun. Everything happens for a reason kan? Saya di sini pun for a reason juga. Yelah, kalau tak keluar dari rumah tu, saya mungkin tak akan matang. Saya mungkin tak kenal dunia. Saya mungkin tak kenal orang-orang di sekeliling saya. Semua tu penting sebenarnya. 

   Esok paper last. Social Studies. Lebih kepada sedikit sejarah dan pengetahuan2 am. Moga dipermudahkan bagi kami semua. InsyaAllah. Nak study extensively pun macam dah tak larat dah ni. Nak2 lagi time2 cuaca sejuk macam ni. Hujan aje 2 hari ni. Guruh, petir, kilat sabung menyabung. Takut pulak rasanya. Apa2pun, moga kita semua terlindung di bawah rahmat dan kasih sayang-Nya. 

   Berakhirnya paper esok pada pukul 530, maka berakhirlah sudah semester 3 ni pada saya. Moga dipertemukan semula tahun hadapan. InsyaAllah. Bukan mudah nak menamatkan 3 sem ni. Berguling-guling, berhempas-pulas, bersengkang mata, sampai timbul lingkaran gelap bawah mata ni haa..Tahun depan, genap 20 tahun umur saya. And I still can't believe that saya masih macam budak-budak lagi. Takde soul orang nak umo 20 tahun. Ceeee..Hahaha..Soul...Tak kisahlah..Perangai macam budak2 ke apa ke, yang penting tanggungjawab jangan lupa. Makin dewasa, makin bertambah tanggungjawab. Nak2 lagi anak sulong macam saya ni. Perempuan lah pula tu. Memang struggle sangat2 la. Struggle mendewasakan diri. Makanya, kelihatan tegang selalu. Kakak lah katakan. (Werkkk,,perasan lebey..)

   Balik rumah ni nanti, harap2 dapat share2 ilmu yang dah dapat dari sini. InsyaAllah...Moga cuti dan peluang cuti ni terisi dengan perkara-perkara yang berfaedah..Buat anda semua juga ya. Sampai di sini saja tahun ini. Ada jodoh kita jumpa lagi. InsyaAllah....