andai kau sudi

Friday, November 11, 2011

Assalamualaikum W.B.T.....

   Apa khabar semua? Moga sihat wala'fiat hendaknya....

   Tinggal seminggu je lagi. Exam pun tinggal 2 paper je lagi. Kawan-kawan pun dah sibuk packing@kosongkan bilik. Yela...Time cuti, bilik ni memang tak boleh sama macam time sekolah. Mesti kosong. Jadi, saya pun tak membuang masa juga. Saya juga, seperti yang lain-lainnya, sibuk mengosongkan bilik. Taklah sampai takde pape tinggal, cuma meluaskan bilik.

   Huh! Tak sabar nak balik rumah. Sampai ujian pun dah tak fikir dah. Yang saya nampak hanyalah rumah. Siang malam fikir pasal rumah. Tapi macam biasa, exam pun kena fikir juga. Cuma study jela. Tak berapa nak fokus, sebab fikir pasal rumah. Hahah. Alahai cuti. Tak sabarnya menanti.

   Apakah yang akan kalian lakuakn ketika cuti ni nanti? Saya sendiri kurang pasti akan plan time cuti ni nanti. Sampai ke tidak umur ke situ pun tak tahu lagi. InsyaAllah ye semua!

   Bila cakap pasal cuti, mesti fikir kampung. Well, I don't know. Tak tahulah kalau cuti ni berada di kampung ataupun tidak. Kerana yang pastinya, atok yang akan duduk dengan kita orang dekat rumah. So, I guess, rumah kat kampung tu pun akan kosong lagi. cuma bila ada occasion dekat sana jela kita orang akan balik. Macam orang kahwin ke, kenduri kesyukuran dan sebagainya. Seronok sebenarnya duduk kampung ni. Lain benar rasanya dengan duduk kat rumah tu. Kat kampng ada ayam yang berkokok di siang hari. Subuhnya pun sejuk yang teramat. Air pun sejuk. Memang seronoklah!

   Ada juga yang plan nak keje time cuti. Hmmm...Keje ea? Kekadang terasa juga nak try2 mencari lowongan(kerja kosong) kat mana2 kat Sarawak tuh! Hahah. Cakap endon la pulakkkk....Tapi, macam biasalah. I don't think my dad will allow me to work "outside" of the house. Kalau keje pun, kejelah dalam rumah. Ade banyak keje dalam rumah tu. Tak payah nak susah2 cari keje kat luar. Itulah kata beliau. Haha. Ok, fine. Tak kisah pun. saya pun, macamlah berani sangat nak keje kat luar tu. Nak jauh sikit dari rumah pun dah susah...Hauhauhau....

   Ada yang plan nak kahwin! Hah! Kahwin! biasalah ni..Time cuti, memang tak lain tak bukan. Kalau nampak muka abang postor dekat luar rumah tu, memang kad kahwin lah yang melayang tuh! Time tu, memang kita orang adek-beradek happy sakan. Bukan sebab makan free je, tetapi juga, bila ada orang kahwin, itu maksudnya kita orang akan balaik kampung! Biasa yang kahwin2 ni, memang sedara2 dari kampung jugak. Yang specialnya ialah, time kenduri kahwin. Memang diakui, zaman2 macam ni, dah tak banyak yang buat kenduri cara dulu. Potong2, masak2. Semua dah guna katering aje.
 
   Teringat lagi dulu time sedara belah mak kahwin. Simple je. Takde sanding2 pon. Cuma akak dan abang pengantin, dengan baju kurung tema kaler hijau(cehhh...lawa giler..walaupun baju kurung bese2 je..Satu family kaler ijau!)..Dye orang keluar, "tunjuk muka". Then, family kasi makan orang macam biasa. Very simple. Yang saya paling suka tengok time tu adalah hantaran2nye. Well, macam biasa, kalo dah takde keje tu, memang masuk ruang tamu, pegi usha hantaran. Semua bebudak baya2 saya pun memang ada kat situ time2 macam tu. Dengan bunga telur yang memang boleh kata macam pokok yang buahnya sangat lebat, dan adela ynag lain2 tu....Alhamdulillah....Sekarang dah dua anak abang dan kakak tu. Moga bahagia hingga ke syurga...InsyaAllah...Bila tengok yang macam tu, saya pun terfikir. Kalau time saya kahwin nanti, saya pun nak simple2 jugak. Kenapa nak bazir2 duit, ye tak? Heheh. Yelah...Kerana saya anak sulung, saya rasa bertanggungjawab untuk memberikan contoh yang terbaik pada adik2 saya. Tak membazir, takde yang tak baik sume, yang tak perlu. Moga Allah izinkan..  ^_^

   Cehhhh...Tetibe lak cakap pasal kahwin. Hahah. Sudah2! Well, itula2 plan2 common time cuti..(bukan plan sayela...) Saya time cuti ni, rasanya akan duduk rumah macam biasa. Mengisi kekosongan jawatan tukang cuci pinggan mangkuk, tukang cuci tandas, tukang jaga kucing, tukang sapu, tukang tengok tv, tukang menghabiskan beras rumah ayah dan segala jawatan kosong yang ada. Hahahahahahaha...Gaji? Ade! Mesti ade! Gaji paling banyak saya boleh dapat seumur hidup. Bukan berbentuk wang ringgit. Tapi, gajinya adalah masa2/moment2 istimewa dan berharga bersama keluarga tercinta dan kucing2 semua. Lumayan kan? Sape nak bagi gaji macam ni kalau bukan family sendiri? Tak boleh diberi dengan duit. Dan jangan lupa..Semua itu datang dari Allah jua...Maka, berterima kasihlah kepada-Nya untuk segala kebahagiaan kita..

   Well, I guess, sampai di sini saja. Cuti ni maybe tak update blog. Tinggalkan segala urusan alam maya neh. Cerpen? InsyaAllah..Adela idea time cuti ni nanti. Selamat menempuhi exam dan sisa2 exam kepada rakan2 seperjuangan semua. Semoga apa yang kita dapat, setimpal dengan apa yang diusahakan. Semoga dipermudahkan segala urusan..Amin2...Dan.....setelah itu...SELAMAT BERCUTI......TIME2 CUTI TU LA PELUANG TERBAIK TOPUP IMAN DAN AMAL....SELAMAT BERAMAL YA SEMUA.....