andai kau sudi

Thursday, March 24, 2011

Aku Perlu Waktu...

Assalamualaikum W.B.T....

   Apa khabar kalian semua? Semoga sentiasa sihat dan dirahmati-Nya selalu. InsyaAllah......

   Baru-baru ni, siswi dan siswa TESL, in collaboration with siswa siswi PAI (01) telah menamatkan aktiviti sukan dan rekreasi di Teluk Kemang, Port Dickson dengan jayanya. Segala-galanya bermula dengan lancar dan berakhir dengan baik juga. Alhamdulillah.

   Actually, saya bukan nak cerita pasal rekreasi ni sebenarnya. Sebab, macam biasa la kan. Kalau rekreasi, mesti untuk bersuka-suka dan bergembira selain sidikit sukan-sukan ringan. Saya rasa, pada hari tu, saya dapat nampak dengan jelas apa sebenarnya masalah pada diri saya selama ni. Saya kongsikan di sini agar kalian semua boleh memberikan cadangan dan mungkin beberapa sarana yang bernas untuk saya praktikkan. InsyaAllah...

   Sebenarnya, saya ni ada satu masalah pergaulan. Bukan terlalu bebas bergaul, cuma terlalu teruk. Terlalu teruk sampai menyakitkan hati orang kadang-kadang. Bukan pula bermaksud saya ni SOSIAL. Maksud saya tadi ialah, saya ni macam kera sumbang sikit. Ok. Bukan sikit. Tapi, banyak.

   Saya ambil masa hampir 2 sem untuk berkomunikasi dengan selesa bersama sahabat-sahabat sekuliah. Bayangkan, Hampir 2 sem. Kalau sebelum tu, saya dam-diam je. Tak berapa nak berkawan dengan mereka semua. Bukan kerana say sombong, tapi, saya SEGAN. Haaaaa..Itulah masalahnya. SEGAN. Dengan perempuan pun segan. Apa lagi kalau dengan lelaki. Tapi, alhamdulillah....Setelah hampir setahun dengan rakan-rakan sekuliah, saya dah boleh berkomunikasi dengan selesa bersama mereka semua.

   Masalahnya sekarang ialah, hubungan saya dengan pelajar jurusan lain. Saya sukar nak rapat dengan mereka semua kerana saya tak biasa berhubung dengan mereka. Tambahan pula, saya memang jenis yang tidak peramah. buka seperti rakan-rakan lain yang boleh bergaul dengan ramah mesra walaupun baru pertama kali bersua. Saya akan ambil masa selama hampir berbulan-bulan, sebelum saya boleh bercakap dengan selesa bersama seseorang itu.

   kadang-kadang, akan ada sahabat-sahabat yang datang kepada saya dan bercakap seperti biasa. Saya pula, seperti biasa, akan buat-buat tak kenal. Saya betul-betul minta maaf. Bukan kerana saya tidak mahu respon, tetapi saya malu sangat. Malu sebab saya tidak biasa dengan kalian semua. Sebab saya tidak rapat dengan kalian semua. Jadi, saya harap kalian tidak marah pada saya.

   Mugkin sahabat-sahabat semua fikir saya juga peramah kerana saya boleh berkomunikasi tanpa sebarang maslah melalui facebook atau telefon bimbit. Saya seperti lebih selesa begitu. Nak tahu kenapa? Kerana, saya tidak perlu berhadapan dengan kalian jika melalui facebook dan telefon bimbit! Saya paling lemah apabila urusan-urusan saya dengan pelajar-pelajar lain memerlukan saya berhadapan dengan mereka. Tambah-tambah lagi apabila terpaksa berurusan dengan pelajar lelaki.

   Ketika berada di PD, saya nampak sendiri bagaimana saya gagal sebagai seorang communicator yang berkesan. Selalu ada communication break jika melibatkan saya di dalam sesebuah conversation dengan pelajar-pelajar yang saya tidak biasa dan tidak selesa bersama. Maafkan saya andai saya tidak memperdulikan anda. Saya rasa malu. Bukan kerana saya ingin berlagak sombong. Malu. Itulah masalah terbesar saya. Saya harap anda semua faham. Pasti tiada masalah andainya urusan saya meibatkan pelajar-pelajar perempuan sahaja. Walaupun tidak biasa bersama, saya masih boleh bergaul dengan baik bersama mereka. Tapi, untuk pelajar lelaki, yang bukan rakan sekuliah saya pula, pasti sentiasa ada masalah.

   Saya cuma perlukan MASA untuk membiasakan diri dengan anda semua. MASA YANG CUKUP PANJANG. Jadi, saya harap anda semua boleh bersabar andainya saya selalu buat tak tahu atau buat tak kenal dengan anda semua. Padahal, kita semua sentiasa berkomunikasi melalui medium-medium lain. Saya tidak boleh berlagak seperti biasa bila perlu berhadapan dengan anda semua. Kita harus tahu, alam maya dan alam nyata adalah dua dunia yang cukup berbeza. Maafkan saya ya. Saya tidak berniat nak irritate sesiapa dengan perangai kera sumbang saya ni. Jadi, jangan rasa pelik andai saya sentiasa kelihatan bersendirian di mana-mana. Saya kurang pandai bergaul. Saya akui, saya lebih selesa bersama sahabat-sahabat sekuliah jika hendak dibandingkan dengan pelajar-pelajar lain yang saya tidak biasa. Jadi tidak hairanlah jika kalian mungkin melihat saya boleh berkomunikasi secara biasa dengan rakan sekuliah. Saya perlu waktu untuk rasa selesa dengan rakan-rakan yang lain.

   Jadi, kepada para pembaca yang ada apa-apa tips yang berkesan untuk menghilangkan barang sedikit rasa malu yang tidak bertempat ini, bolehlah postkan saja komen anda di sini. Akan saya cuba praktikkan. InsyaAllah...Saya rasa sampai di sini sahaja. Maafkan saya sekali lagi andai ada yang sudah tersakit hati kerana sikap saya ni. Saya tidak sengaja....Gomen.....Semoga berjumpa lagi dalam post yang lain. walaupun saya tak layan anda, atau selalu buat-buat tak kenal, tapi ketahuilah bahawa anda semua tetap sahabt saya dan saya harap anda juga begitu..Peace no war! Smile! Semoga diberkati ukhwah yang telah terjalin selama ini.  Wassalam...



4 comments:

KHAIRUNNISA' said...

syukran..ana cuba.eden torai..cam susah ckit..sbb slain kera sumbang,,sye juga berat mulut. tp,,takpe..brubah perlukan mse...thanks a lot.

Polviski said...

hilangkan rasa malu itu dengan banyakkan keluar bersama-sama rakan perempuan di luar kampus.Kalau tak rapat dengan rakan lelaki,tak menjadi masalah.

KHAIRUNNISA' said...

trima kasih..btol jugk ni...

NORLIYANA BINTI YAACOB said...

fahri firdaus : sgt menarik bicara itu ye...